معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام:
✅ تدوین سند جامع پسماند الزام قانونی برای شهرداری هاست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام، جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان ایلام به ریاست رضا دارابی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور شهرداران مراکز شهرستانها و دبیری سازمان حفاظت محیط زیست استان برگزار شد. این نشست در راستای اجرای ماده ۷ قانون مدیریت پسماند و با هدف بررسی راهکارهای اجرایی در حوزه تفکیک، دفع و بازیافت پسماندهای شهری و پزشکی برگزار شد.
رضا دارابی در این جلسه با اشاره به ضرورت تداوم اقدامات شهرداریها در حوزه تفکیک زباله از مبدا گفت: شهرداریها باید با جدیت بیشتری این روند را دنبال کنند. تفکیک زباله نیازمند فرهنگسازی مستمر است تا بهعنوان یک رفتار نهادینه در جامعه پذیرفته شود.
وی در خصوص نخالههای ریز ساختمانی افزود: شهرداریها موظفند با استعلام از ادارهکل محیط زیست، مکانهای مشخصی را برای دفع این نخالهها تعیین کرده و اطلاعرسانی لازم از طریق رسانهها و فضای مجازی انجام دهند.
دارابی همچنین بر ضرورت نظارت دقیق بر زبالههای عفونی تأکید کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی استان باید برنامهای مدون برای نظارت بر مراکز درمانی خصوصی و مطبها جهت بیخطرسازی زبالههای عفونی تدوین و اجرا کند.
وی اظهار داشت: از محل اعتبارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مبلغ ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک شهر برای احداث کارخانه بازیافت زباله در نظر گرفته شده است. همچنین یک میلیارد تومان برای انجام مقدمات اجرایی در اختیار شهرداری ایلام قرار گرفته است. در این جلسه مقرر شد شهرداری ایلام ظرف یک ماه آینده اقدامات لازم از جمله خرید تجهیزات، ساخت ساختمان و ایجاد راه دسترسی را آغاز کند.
معاون عمرانی استانداری ایلام با تأکید بر ضرورت تدوین سند جامع پسماند گفت: تهیه این سند یک الزام قانونی است و شهرداریهای استان موظفند ظرف مدت یک ماه، برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت خود در حوزه مدیریت پسماند را تدوین و ارائه کنند.

