استانداری ایلام

پیام استاندار ایلام به مناسبت ٥ دی ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله

📎 روز ملی ایمنی در برابر زلزله، فرصتی برای تبیین فرهنگ ایمنی در جامعه است

📎 روز ملی ایمنی در برابر زلزله، فرصتی برای تبیین فرهنگ ایمنی در جامعه است

⚡️⭕️ پیام استاندار ایلام به مناسبت ٥ دی ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله

استاندار ایلام:
📎 روز ملی ایمنی در برابر زلزله، فرصتی برای تبیین فرهنگ ایمنی در جامعه است

📲| به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام، در متن پیام دکتر حسن بهرام نیا آمده است:

پنجم دیماه سالروز زلزله غم انگیز بم در سال ۱۳۸۲ که به نام " روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" نامگذاری شده، فرصتی برای آگاهی بخشی و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است که بایست با رویکرد ارتقای توانمندی‌ها به منظور پیشگیری، کاهش خطرات احتمالی و به حداقل رساندن آسیب‌ها همراه باشد.

اگرچه دانش بشر با همه پیشرفت‌ها هنوز نتوانسته است بطور کامل از وقوع بلایای طبیعی جلوگیری کند اما به یقین شناسایی مخاطرات و اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در کاهش خطر در قبل، حین و بعد از این سوانح ضمن اینکه می تواند از اثرات مخرب آنها بکاهد و منجر به مدیریت قوی و کارآمد در برخورد با این پدیدها گردد.

در این میان زلزله یکی از حوادث و بلایای طبیعی بوده که همه‌ساله خسارات زیادی را در جهان به دنبال دارد و کشور ما نیز یکی از کشورهایی‌ست که به دلیل قرار گرفتن بر روی یک کمربند زلزله‌خیز، از این بلای طبیعی در امان نبوده است.

در این میان ایلام به لحاظ ویژگی‌های خاص توپوگرافی و حادثه خیز بودن جزو معدود استان‌هایی است که در گذر تاریخ شاهد زلزله‌های مخرب و ویرانگری در گذشته بوده و در سال‌های اخیر نیز  زمین لرزه‌های زیادی با بزرگی بین ۲.۵ تا ۵.۵ ریشتر در نقاط مختلف استان به ثبت رسیده است.

از آنجا که هنگام وقوع زلزله، پاسخ لرزه‌ای سطح زمين و حجم خرابی‌ها نه تنها تابع مشخصات چشمه و فاصله از گسل مسبب بوده، که تابع مشخصات مکانيکی و هندسی لايه‌های تحت الارضی نیز هست، استفاده از نتايج مطالعات ريز پهنه‌بندی ژئوتکنيک لرزه‌ای در برنامه‌ريزی ساخت و سازهای شهری و روستایی در استان یک ضرورت مهم بشمار می‌رود.

بنابراین، کاربرد نتايج مطالعات ريز پهنه بندي ژئوتکنيک لرزه‌ای در برنامه‌ريزی شهری و روستایی در کنار قانونمند کردن صدور مجوزهای ساخت و ساز بر اساس استانداردهای فنی و مهندسی بر روی سازه‌های مستحکم و بدور از گسل‌ها می‌تواند گامی مهم و موثر در مديريت و کاهش خطر پذيری بناها و خسارات ناشی از زمين لرزه باشد. 

در این زمینه می طلبد شهرداران و دهیاران محترم و دیگر دستگاه‌های متولی استان بیشتر از گذشته به رعایت اصول و ضوابط مرتبط با صدور پروانه ساخت و مقاوم سازی بناهای ساختمانی التزام داشته باشند.

اینجانب ضمن گرامیداشت روز ملی "ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی " از تلاش ها و مجاهدات تمامی دستگاه‌های مسئول؛ نهادها، ارگان ها، نیروهای جهادی، امدادی و خدمات رسان، اعضای محترم ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و به ویژه از مردم شریف و عزیز استان ایلام که همواره با همکاری و صبوری در حوادث و برنامه‌های مختلف یار و همراه مسئولان بوده‌اند صمیمانه قدردانی نموده و از درگاه خداوند قادر متعال برای همگان سلامتی، سعادت و توفیق روز افزون مسالت می‌نمایم.

حسن بهرام نیا
استاندار ایلام   

🗓 | یکشنبه ۵ دیماه ۱۴۰۰
💠 پرتال اطلاع رسانی استانداری ایلام
http://www.portal-il.ir/fa-ir/
♦️سروش:
 splus.ir/ostandariilam
🔵 تلگرام:
@akhbarilam1400

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است