استانداری ایلام

استاندار ایلام در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ۸ طرح و پروژه برق رسانی و آبرسانی استان:

برای تکمیل سامانه گرمسیری بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است/وزارت نیرو مشکلات بالادست و پائین دست سد سیمره را تعیین تکلیف کند

برای تکمیل سامانه گرمسیری بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است/وزارت نیرو مشکلات بالادست و پائین دست سد سیمره را تعیین تکلیف کند

استاندار ایلام در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ۸ طرح و پروژه برق رسانی و آبرسانی استان:
برای تکمیل سامانه گرمسیری بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است/وزارت نیرو مشکلات بالادست و پائین دست سد سیمره را تعیین تکلیف کند/
از ۵ سد ایلام ۴ سد در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است/در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در اموز آب هزینه شده است ...

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام، قاسم سلیمانی‌دشتکی صبح امروز سه شنبه ۱۸ آذر ماه در مراسم افتتاح و بهره‌برداری ۸ طرح و پروژه برق رسانی و آبرسانی در استان که با حضور دکتر اردکانیان وزیر نیرو با اعتباری بالغ بر ۱۱۷ میلیارد تومان انجام شد با اشاره به این مهم که استان ایلام یک استان مرزی و دارای قابلیت های بسیار بالایی در حوزه آب و همینطور تولید برق است، گفت: ایلام با سه استان دیاله واسط و میسان کشور عراق هم مرز است و با توجه به اینکه استان واسط و میسان در مسیر شبکه نیروگاه سد سیمره قرار دارد با برقراری ارتباط مناسب امکان صادرات برق به کشور عراق از این طریق مهیا است و اگر ما در این زمینه فعال شویم این موضوع ارز آوری خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به این موضوع که برنامه ریزی کرده ایم تا صادرات برق را در دستور کار خود قرار دهیم، تصریح نمود:  در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده و چندین شبکه توزیع هم در شهرستان های مهران، دهلران، ایلام، بدره، دره شهر و سیروان و ...  در دست اقدام است که انشاء الله وزارت نیرو کمک کند که این شبکه ها نیز سریعتر به بهره‌برداری برسند.

استاندار ایلام با عنوان این مطلب که با توجه به اینکه استان ایلام از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه نفت و گاز و انرژی برخوردار است، گفت: با توجه به ورود بخش خصوصی می‌تواند نیروگاههای بسیاری را در استان فعال نمود و در این راستا نیازمند حمایت های بیشتر و وزارت نیرو هستیم.

وی در ادامه گفت: برنامه‌ریزی کرده ایم که بتوانیم در حوزه آب و فاضلاب نیازهای استان را برطرف نماییم و در این زمینه از هر مسئول کشوری که به این استان سفر می‌کند در این حوزه کمک می‌گیریم کما اینکه در سفر اخیر دکتر نوبخت به استان بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب برای طرح های آب شرب و تصفیه خانه های فاضلاب در استان اعتبار جذب کردیم.

وی افزود: مهمترین پروژه هایی که باید در دستور کار قرار گیرد آبرسانی به شهر مهران با توجه به زوار میلیونی اربعین که از این شهر تردد می کنند است که تقاضا مندیم در این حوزه توجه بیشتری از طرف وزارتخانه صورت گیرد.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به این موضوع که مشکلات استان وجود کم آبی و در بسیاری از موارد کدورت آب در شهرهای استان از جمله شهر پرجمعیت ایلام است، تاکید کرد: در این زمینه شهر ایلام بعنوان مرکز استان نیازمند توجه جدی است.

وی در ادامه با عنوان این مطلب که قبل از دولت تدبیر و امید حدود ۶۹۰ میلیارد تومان و ۵۰ میلیون یورو در حوزه امور آب در استان ایلام سرمایه‌گذاری صورت گرفته، اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید این رقم به بالاتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان و  ۲۴ میلیون یورو رسیده است.

وی افزود: دولت پروژه بسیار عظیمی چون سد سیمره را در استان ایلام اجرا کرد که با نیروگاه بسیار قدرتمندی که احداث شده  تولید برق در استان را به خوبی افزایش داده است اما مشکلاتی نیز با خود به همراه داشته است.

استاندارایلام در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره خسارات زمان بارش و ایجاد سیلاب در استان گفت: در این زمان هم در پایین دست هم در بالادست سد سیمره اراضی کشاورزی مردم به شدت تهدید می‌شود که باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد، البته می توان با ایجاد سد تنظیمی بسیاری از این مشکلات را برطرف نمود.

وی در ادامه خواستار تعیین تکلیف اراضی بالادست سدسیمره شد و گفت: بعد از مدت ها از سیل فروردین ماه سال ۹۸ هنوز این اراضی تعیین تکلیف نشده و پرداخت خسارات و یا تملک آنها به صورت کامل صورت نگرفته است!

سلیمانی‌دشتکی در بخش سوم صحبت های خود گفت: در بحث آبرسانی به زمینهای زراعی و احیای اراضی کشاورزی اقدامات بسیار ارزشمندی از طرف وزارت نیرو در استان ایلام صورت گرفته است که در این میان می توان به طرح احیای اراضی کشاورزی در شهرستان دهلران و آبرسانی به پنجاه هزار هکتار در عین خوش، فکه و دشت عباس اشاره نمود که آن یک کار بسیار بزرگ بود که برای مردم این منطقه خیر و برکات بسیار خوبی به همراه داشته  که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی در ادامه به سامانه گرمسیری بعنوان یکی دیگر از طرح های مهم استان در حوزه آب و خاک و کشاورزی اشاره کرد و گفت: در طرح سامانه گرمسیری از حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که باید تحت پوشش این سامانه قرار می‌گرفت هنوز در

بیش از ۱۷ هزار هکتار آن خط انتقال لوله اصلی اجرا نشده است، البته امسال با تلاش‌های وزیر محترم و پیگیری‌های استان حدود ۵۵۰ میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: دربودجه سال ۱۴۰۰ نیز با پیگیری‌ها و تلاش‌های استان و وزارتخانه ۴۵۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه اختصاص یافت اما این اعتبار کمتر از آن است که بتوانیم این پروژه را به بهره‌برداری برسیم و برای اتمام آن به ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

استاندار ایلام اضافه کرد: در این خصوص با نمایندگان محترم مجلس و جناب آقای پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه مذاکرات و پیگیری‌های بسیاری صورت گرفت که تلاش شود حداقل ۲ هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل طرح سامانه گرمسیری اختصاص یابد.

وی در ادامه به بحث سامانه آب‌های مرزی اشاره کرد و گفت: این یک بحث مهم برای استان و کشور است و برای حفظ آب و خاک کشور بسیار اهمیت دارد که در این راستا پیگیری‌های بسیار زیادی صورت گرفته و از طریق اعتبارات مرزی در این زمینه تلاش داریم که بودجه ای را تخصیص دهیم.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه در خصوص سدهای استان هم توجهات خوبی صورت گرفته، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات خوبی برای این سدها در نظر گرفته شده اما نیاز است که برای سدهای میمه، چناره و سیکان اعتبارات از ردیف های دیگر هم در این زمینه در نظر گرفته شود.

وی در ادامه گفت: از ۵ سدی که برای استان ایلام در نظر گرفته شده بود تا قبل از دولت تدبیر و امید تنها یک سد به بهره‌برداری رسیده بود که در دولت تدبیر و امید ۴ سد دیگر هم تکمیل و به بهره برداری رسید و همچنین چند سد دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است