استانداری ایلام

استاندار ایلام

موضوع تورم بالای استان آسیب شناسی شود/اولویت های پژوهشی بر علل افزایش تورم در استان اختصاص یابد/تورم بالا در استان نافی دیگر خدمات و دستاورد های ممتاز استان نیست

موضوع تورم بالای استان آسیب شناسی شود/اولویت های پژوهشی بر علل افزایش تورم در استان اختصاص یابد/تورم بالا در استان نافی دیگر خدمات و دستاورد های ممتاز استان نیست

استاندار ایلام:
موضوع تورم بالای استان آسیب شناسی شود/اولویت های پژوهشی بر علل افزایش تورم در استان اختصاص یابد/تورم بالا در استان نافی دیگر خدمات و دستاورد های ممتاز استان نیست

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام عصر امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد تنظیم بازار استان که بصورت ویدئو کنفرانس و با موضوع بررسی تورم استان برگزار شد از وضعیت تورم استان انتقاد کرد و گفت: تورم بالای استان علل و عوامل مختلفی دارد که بایست مورد توجه و آسیب شناسی فرار گیرد.

وی در ادامه خواستار اولویت دهی مباحث پژوهشی به بحث تورم و شاخص فلاکت در استان شد و گفت: هر ساله بالای ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در حوزه پژوهش هزینه می شود و در اینجا لازم است اولویت تحقیق و پژوهش بر نرخ تورم و شاخص فلاکت استان تمرکز یابد.

وی در ادامه نتایج تحقیق ها در حوزه اجتماعی را موفق ارزیابی کرد و گفت: پژوهش ها در حوزه اجتماعی استان خروجی مثبتی داشته و شاهد کاهش ۱۸ درصدی آسیب های اجتماعی در این راستا بوده ایم.

سلیمانی دشتکی در ادامه به یک پارادوکس عجیب در استان اشاره کرد و گفت: مسئله این است که چرا بایست در استانی که بیش از یک ششم جمعیت آن تحت پوشش نهادهای حمایتی است تورم بالا باشد و این بایست به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: اگر چه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بارها خواستار کاهش افراد تحت پوشش در استان به دلیل بالا بودن سپرده و موجودی آنها در بانک ها شده است اما مخالفت کرده ایم چراکه خواستار توانمند سازی اقشار ضعیف جامعه بصورت طبیعی هستیم که با ایجاد خودکفایی دیگر نیازی به کمک دستگاه های حمایتی نداشته باشند.

استاندار ایلام یکی از علل تورم بالا را افزایش و رشد نقدینگی در استان عنوان کرد و گفت: در استانی کوچک از بعد جمعیتی که ۴۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود تکاپو و بازار عرضه و تقاضا نیز بالا می رود و این می تواند یکی از عوامل افزایش تورم باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این مهم که در کنار افزایش درآمدها بایست نظارت بر بازار و توزیع کالا نیز بیشتر شود، تاکید کرد: اگرچه در بعد نظارتی جزو استان هایی بوده ایم که بیشترین فعالیت را داشته ایم اما بایست علل و عوامل افزایش تورم به دقت بررسی شود و دستگاه های مربوطه نیز در قبال وظایف خود پاسخگو باشند.

وی افزود: با این حال تورم استان نبست به مدت مشابه ۴ واحد کاهش یافته است اما هنوز در رتبه اول کشور هستیم.

استاندار ایلام در ادامه به گزارش یکی از دستگاه های اجرایی مبنی بر فاصله دور استان از مرکز و بالا رفتن هزینه حمل و نقل واکنش نشان داد و گفت: این موضوع نمی تواند دلیلی موجهی برای بالا بودن تورم در استان باشد چراکه مناطق دیگری با مختصات ایلام نیز وجود دارند که دارای تورم پایین تری هستند.

وی در ارتباط با مصرف گرا بودن استان و بالا رفتن قیمت تمام شده اجناس در استان نیز گفت: اتفاقا استان ایلام در خیلی از شاخص ها در کشور چون تولید گندم، کلزا، مرغ، گوشت و ... پیشگام است اما بالا بودن قیمت همین محصولات تولیدی داخل استان به نسبت دیگر نقاط کشور پذیرفتنی نیست!

نماینده عالی دولت در استان خواستار تشکیل کمیته ای تخصصی برای بررسی اشکال در شبکه توزیع، مباحث تنظیم بازار و نحوه نظارت بر قیمت ها و ... شد و گفت: در این زمینه لازم است جلسات توجیهی برای  بازاریان بصورت خاص و ارائه برنامه های اقناعی برای مصرف کنندگان بصورت عام در دستور کار باشد.

وی افزود: شاید لازم باشد روش ها و سیستم پخش و توزیع کالا را به روز کنیم تا دست واسطه ها در افزایش قیمت کالا کوتاه شود.

رئیس ستاد تنظیم بازار استان بالا بودن نرخ تورم را نافی زحمات و خدمات و دستاوردهای ممتاز در استان ندانست و گفت: تلاش های زیادی در استان صورت گرفته و دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه های مختلف چون امنیت سرمایه گذاری، رشد سرمایه گذاری، کاهش نرخ بیکاری و ... ایجاد شده است اما همانطور که این آمار بایست دیده شود بحث بالا بودن نرخ تورم نیز بایست مورد بحث و واکاوی و درمان قرار گیرد.

وی در ادامه خواستار اقناع افکار عمومی در مورد مسائل مختلف در حوزه عملکردی شد و گفت: از طرق مختلف از جمله رسانه ها و صدا و سیما هم دستاوردها و کارهای انجام شده برای مردم تشریح شود و هم نقاط ضعف به بحث گذاشته شود و از افراد صاحب نظر برای رفع مشکلات استفاده گردد.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است