استانداری ایلام

استاندار ایلام

برای خودکفایی کشور و عبور از این برهه تاریخی باید همه تلاش کنیم

برای خودکفایی کشور و عبور از این برهه تاریخی باید همه تلاش کنیم

استاندار ایلام
برای خودکفایی کشور همه باید تلاش کنیم

استاندار ایلام گفت: برای خودکفایی کشور و عبور از این برهه تاریخی باید همه تلاش کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام، روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با موضوع بررسی بودجه ۹۸ برگزار شد قاسم سلیمانی دشتکی گفت: امروز در شرایط سختی قرار داریم و چند روز قبل دکتر جهانگیری بیان کرده بود که ما عملا‌ در فروش نفت مشکل داریم و صادرات بسیار کم شده است و باید متکی به منابع دیگری باشیم.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته چیزی به عنوان یارانه پنهان ندارند و درآمدها را براساس مالیات می بندند و این مالیات ها را براساس درآمدهای ارزی ازجمله توریست و یا محصولات خاص کشور خود دارند.

وی اضافه کرد: تأکیدی که بر اقتصاد مقاومتی وجود دارد این است، دسترسی به مزیت های داخلی خود داشته باشیم ولی هنوز بر منابع داخلی خود مسلط نشده ایم.

استاندار ایلام گفت: در شرایط کنونی دو راه برای افزایش درآمدها وجود دارد که یکی از راههای آن کم کردن یارانه های آشکار و پنهان است که یکی از یارانه های پنهان همین تولید بنزین و مشتقات نفتی و حامل های انرژی است.

وی اظهار داشت: ما به ازای هر لیتر بنزین ۵ هزار تومان بر دولت هزینه تحمیل می شود و باید کاری کنیم که یارانه نظام برای تولید بنزین کمتر شود.

وی افزود: با اجرای سهمیه بندی بنزین به درآمدهای جدیدی خواهیم رسید کع یکی کاهش تفاوت قیمت بنزین است و دیگری می توانیم صادرات بنزین را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: صادرات بنزین را اگر بتوانیم با صرفه جویی ۱۵ تا ۲۰ درصد انجام دهیم درآمدهای دولت افزایش می یابد.

وی بیان کرد: منابع درآمدی ما از این سهمیه بندی بنزین به حساب خانوارها واریز می شود و کمکی به معیشت آنان می کند.

وی افزود: مساله سهمیه بندی بنزین این را به خاطر این که فرصت توضیحات نبود و مشکلات در کشور ایجاد شد دولت مجبور شد با تصمیم سران قوا عملی کند.

استاندار ایلام گفت:یکی دیگر از دلایل اطلاع ندادن افزایش قیمت بنزین این بود که چون به محض اینکه تاریخ و میزان افزایش مشخص می شود مستقیم مخالفین و دشمنان شروع به تحریک مردم و انحراف می کردند.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: مقامات ارشد تلاش داشتند که ضرب الااجلی اقدام کنند و تا چند روز هم موفق بودند ولی بعد از چند روز هم اختشاشات صورت گرفت و رهبری هم بیاناتی در این خصوص داشتند و با توجیه این طرح اهمیت موضوع را برای مردم تشریح فرمودند.

وی افزود: امیدواریم ما براثر صرفه جویی در مصرف بنزین بتوانیم صادراتی داشته باشیم و درآمدهایی برای کشور ایجاد شود.

وی اضافه کرد: البته درآمدهای حاصل از فروش بنزین در کشور به خانوارها خواهد رسید.

وی بیان کرد: ما در بحث مالیات ها دیگر گنجایش افزایش مالیات را نداریم.

سلیمانی دشتکی گفت: بخش تولید توانایی لازم را ندارد به این دلیل که مواد اولیه نداریم و همچنین صادرات تولیدات هم مشکل داریم امکان این که مالیات را افزاش دهیم نداریم.

وی افزوذ: این ارقامی که عنوان شده را نمی توانیم غیر از این وارد سامانه کنیم و  ما تلاش کردیم که در بحث جاری و عمرانی جبران صورت گیرد و قول داده بودند که اعتبارات توازن جزو این آمار نیست.

وی اضافه کرد: اعتبارات استان سال آینده با رشد عمرانی ۳۲ درصد و رشد جاری ما هم بیش از ۱۷ درصد است.

وی افزود:  قول دادند که در جاری هم اعتباری به این رقم اضافه کنند که اگر آن را افزایش دهند وضعیت بهتر خواهد شد.

استاندار ایلام گفت: محاسباتی که انجام شد بالای ۱۴ میلیارد کسری بودجه در سال آینده در استان داریم که این را هم به سازمان ارسال خواهیم کرد که درخواست داریم که این کسری را جبران نمایند و به شرطی تصویب خواهیم کرد که کسری بودجه ما را جبران شود.

وی افزود: ما در کشور باید تلاش کنیم که درآمدهای غیر نفتی را بالا ببریم تا بتوانیم از این گردنه سخت عبور کنیم.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: ما در سال ۹۶ خیلی مشکل داشتیم اما امسال ثبات   خوبی ایجاد شده و قیمت ها هم امسال تثبیت شده و مقداری هم گرانی ها تعدیل شد و تا اندازه ای در حال عبور از گردنه های سخت اقتصادی هستیم.

وی افزود: اگر متکی به دانش داخلی و درونی باشیم بتوانیم تحولی در پایه اقتصاد ملی به وجود آوریم و این بهترین شیوه است و با توجه به اصلاح ساختار بودجه متکی به بیانات رهبری و دانش اقتصاد دانان است.

وی بیان کرد:  اتکا به نفت یک نقیصه بد برای کشور است و ما باید به سمت تولید مشتقات نفتی حرکت کنیم و محصولات نفتی را بتوانیم صادرات کنیم بسیار منتفع خواهیم شد.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است