استانداری ایلام

استاندار ایلام

بودجه اربعین در این استان با توجه به افزایش جمعیت زوار و دایمی بودن تردد زائران در طول سال باید به صورت ویژه دیده شود

بودجه اربعین در این استان با توجه به افزایش جمعیت زوار و دایمی بودن تردد زائران در طول سال باید به صورت ویژه دیده شود

استاندار ایلام: بودجه اربعین باید در کشور به صورت ویژه دیده شود

استاندار ایلام گفت: بودجه اربعین در این استان با توجه به افزایش جمعیت زوار و دایمی بودن تردد زائران در طول سال باید به صورت ویژه دیده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه سه شنبه در گفت و گوی خبری اظهار داشت: امسال همه مردم استان حماسه بزرگی در اربعین خلق کردند و با همدلی و همکاری بی نظیر خادم شایسته زوار ابا عبدالله (ع) بودند.
وی در خصوص مشکلات اربعین در طول سه سال اخیر افزود: در سال ۹۶ یک ماه پس از انتصاب اینجانب ۱۵۰ هزار نفر به دلیل نداشتن روادید برگشت خوردند و با مشکلات زیادی مواجه بودیم.
وی یادآور شد: در آن سال به دلیل نبود جاده مناسب و زیرساخت های ضعیف با مشکل زیادی مواجه بودیم زیرا جاده ترشابه، بان رحمان، تونل قلاجه جاده مهران همه مشکل داشتند.
وی بیان کرد: در سال ۹۷ با اضافه شدن جمعیت ۶۰۰ هزار نفری مواجه بودیم و جمعیت به دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید.
استاندار ایلام گفت: در سال ۹۷ زیرساخت ها بهبود یافت، نقاط حادثه خیز مناسب سازی شد، تونل قلاجه باز شد اما مشکل جدید ما ارز در آن طرف مرز و کاپوتاژ خودروها بود زیرا هشت هزار و ۸۰۰ وسیله نقلیه کاپوتاژ شدند و به عراق تردد کردند در حالی که سال قبل تنها ۶۸۰ دستگاه کاپوتاژ داشتیم. سلیمانی دشتکی اظهار داشت: جمعیت زوار زیاد شد و مسیر به دلیل حجم تردد از پل زائر به پایانه مرزی و پایانه برکت، نوعی بی نظیمی در پایانه به وجود آمد.
وی بیان کرد: امسال جمعیت از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به چهار میلیون رسید، جاده بهسازی شد و دچار تحول شد.
وی اظهار داشت: مشکل امسال تونل آزادی است که با توجه به جاده عریض در دو طرف تونل نیاز به تونل جدید دارد که در حال احداث آن هستیم. استاندار ایلام گفت: امسال برای سهولت تردد زوار همه جاده ها خط کشی و در مهران زیرگذر جدیدی زده شد و دگرکونی عظیمی ایجاد شد.
وی افزود: زیرگذر جدید زده شد که پایانه برکت جدا شود و دو راه جدید و جاده جدید در اطراف پایانه زده شد تا با نظم خاصی خودروها تردد کنند. سلیمانی دشتکی افزود: ده هزار متر مربع در مهران سایبان زده شد و ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی جدید احداث شد و همچنین ۱۰۶ سرویس در آن طرف مرز احداث شد.
وی بیان کرد: پیک جمعیتی در شبانه روز گاهی اوقات حدود ۳۲۳ هزار یا ۲۸۰ هزار نفر بود که نسبتاً زیاد بود که به نحو مطلوبی مدیریت شدند. سلیمانی دشتکی گفت: امسال یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر خروجی و یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر زائر ورودی از طریق مرز مهران داشتیم.
وی اظهار داشت: تردد حدود چهار میلیون و ۱۰۰ نفر در مرز مهران در یک فاصله دو هفته ای به بهترین وجه مدیریت شد.
وی بیان کرد: شروع سفر زوار سال قبل از هفدهم صفر تا بیست و سوم صفر بود اما امسال از چهارم صفر سفر زوار حدود ۱۰ برابر سال قبل افزایش یافته بود.
وی تاکید کرد: پیش بینی کردیم موکب ها از هفده صفر دایر شود اما از چهارم صفر با ورود جمعیت زیادی مواجه شدیم.
استاندار ایلام گفت: هماهنگی در آن طرف مرز کار بسیار سختی است و نیروهای اطلاعات امنیت، سپاه، انتظامی، مرزبانی و.... برای برقراری این ارتباط تلاش کردند.
وی افزود: امسال چهار هزار و ۹۰۰ کامیون وسایل مورد نیاز موکب ها به عراق اعزام شد.
وی بیان کرد: موکب های بسیار بزرگ مردمی در همه مسیرهای تردد زوار برپا شد.
وی ادامه داد: خانم های خانه دار در محله های مختلف با کمک موکب مشارکت های مردمی آمدند و آشپزخانه های سیار برپا شد.
استاندار ایلام گفت: بنیاد مستصعفان، آستان قدس، افراد بازنشسته سپاهی با برپایی موکب در خدمت زوار بودند.
وی بیان کرد: موکب ها دایر در مرز مهران جزو بهترین موکب ها شدند. استاندار ایلام گفت: یگان ویژه با همه وجود در خدمت زوار بودند و حماسه عظیمی ایجاد شد.
وی افزود: همدلی بین مسئولان و ارکان نظام و مردم موجب این حماسه بزرگ و پذیرایی از زوار بود.
وی اضافه کرد: امسال مشکلات ما از جنس دیگری بود و تلاش شد جزیره ای عمل نشود و هر تصمیمی که از سوی مقامات ارشد گرفته می شود با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین استان باشد.
سلیمانی دشتکی گفت: ففعالیت رارگاه اربعین پس از اربعین سال گذشته شروع شد و همواره جلسات متعدد برگزار کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اربعین سال آینده هوا گرم است، نهضت احداث سایبان باید ادامه پیدا کند و زیر ساخت هایی مثل زائر سرت ومسجد و …با همکاری خیرین در آن سوی مرز مهران برپا شود.
وی تاکید کرد: جاده ها باید تکمیل و تونل ها احداث و دو پل هم که توسط قرارگاه در حال احداث است باید، به اتمام برسد.
استاندار ایلام افزود: باید تونل جدید کنار تونل آزادی زده شود تا گره ترافیکی در این مسیر ایجاد نشود.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است